O stupnicích by se dalo popsat desítky stránek, ale já zde uvedu pouze
základy, nezbytné pro každého muzikanta. Zbytečnosti se pokusím omezit na minimum tak,
aby informace byly k užitku a nezahltil jsem vás. K většině příkladů
stupnic, uvedených
níže v textu, bude použita jako měřítko a základní materiál stupnice Cdur.
Pokud budete chtít jednotlivé druhy stupnic použít v jiné tónině,
můžete si je libovolně podle uvedených
intervalů přepsat do předmětné tóniny (vypsáním tónů z dané stupnice podle uvedených intervalů).
Pokud není uvedeno jinak, intervaly uvádí rozdíl oproti klasické stupnici Cdur .
Pojmy :
křížek – zvýšení o půltón, zde bude značen jako # (nebo „+“)
béčko – snížení o půltón, zde bude značen jako b (nebo mínus „-„)
V zásadě stupnice rozdělujeme na :
1/ diatonické – jednotlivé stupně jsou od sebe vzdáleny o celé tóny a půltóny.
Ty se dělí na staré církevní a moderní (durové a mollové)
2/ chromatické – jednotlivé stupně jsou od sebe vzdáleny jen o půltóny.
3/ exotické – mají zvláštní intervalové uspořádání.
Patří k nim stupnice cikánská, pentatonika a celotónová
Diatonické – církevní stupnice
Vznikaly převážně ve středověku a byly vedeny více melodickým, než harmonickám
charakterem . Základem těchto stupnic jsou mody. Tyto mody mají podle tercie
charakter mollový, nebo durový.
Zde je třeba pro pochopení znát stupnici Cdur, a vědět, že půltóny jsou mezi tóny
e-f a h-c. Všechny mody se tak zkládají pouze z tónů
c, d, e, f, g, a, h. Pouhým posunem celé řady o jeden tón výše, vznikne vždy následující modus
, který má ovšem již jiné vzájemné intervalové uspořádání vzhledem k nové tónice.
Mody :
jónský c, d, e, f, g, a, h (durový charakter)
dórský d, e, f, g, a, h, c, d (mollový charakter)
frygický e, f, g, a, h, c, d, e (mollový charakter)
lydický f, g, a, h, c, d, e, f (durový charakter)
mixolydický g, a, h, c, d, e, f, g (durový charakter)
aiolský a, h, c, d, e, f, g, a (mollový charakter)
lokrický h, c, d, e, f, g, a, h (mollový charakter)
Pro výraznější vyzkoušení melodického zabarvení těchto stupnic, si nahrajte jako doprovod tónický kvintakord ( durový nebo mollový, podle charakteru daného modu) a vyzkoušejte si daný mod pod tímto doprovodem přehrát.
Durové stupnice
jednotlivé stupně se nazývají:
I. tónika
II. supertónika
III. vrchní medianta
IV. subdominanta
V. dominanta
VI. spodní medianta
VII. citlivý tón
Z výše uvedeného, je nejdůležitější si zapamatovat názvy stupňů – Tónika, Subdominanta a
Dominanta.
Intervaly těchto stupnic jsou: tón-tón-půltón-tón-tón-tón-půltón : 1 1 (1/2) 1 1 1 (1/2).
Toto intervalové uspořádání mají všechny durové stupnice.
Stupnice Cdur
je základní durová stupnice. Neobsahuje žádné křížky (#- zvýšené tóny) ani
béčka (b- snížené tóny). Jejím charakteristickým tónem je III. stupeň, který tvoří s tónikou (I.stupněm)
velkou tercii.
Pozn.:
zvýšený tón (s křížkem) se čte jako původní tón s příponou is (např. zvýšené f je fis)
snížený tón (s béčkem) se čte jako původní tón s příponou es (např. snížené f je fes)
Druhy durových stupnic:
1/ stupnice Cdur
2/ stupnice s křížky (#)
3/ stupnice s béčky (béčka , dále budu značit jako „b“ nebo „-„)
Stupnice s křížky
se tvoří zjednodušeně tak, opište stupnici od 5. tónu (kvinta) a přidejte
křížek VII. stupni. Takto pokračujte dále. Tomuto se říká, že stupnice s křížky postupují v kvintovém
kruhu.
Příklad postupu stupnic s křížky v kvintovém kruhu
c,d,e,f, g,a,h …….stupnice Cdur ( nemá křížky ani béčka )
g,a,h,c,d,e,f# …….stupnice Gdur ( má jeden křížek – fis )
d,e,f#, g,a,h,c# …….stupnice Ddur (má dva křížky – fis, cis )
a,h,c#,d,e,f#,g# …….stupnice Adur (má tři křížky – fis, cis, gis )
e,f#,g#,a,h,c#,d# …….stupnice Edur (má čtyři křížky – fis, cis, gis, dis )
h,c#,d#,e,f#,g#,a# …….stupnice Hdur (má 5 křížků – fis, cis, gis, dis, ais )
f#,g#,a#,h,c#,d#,e# …….stupnice F#dur (má 6 křížků – fis, cis, gis, dis, ais, eis )
c#,d#,e,f#,g#,a#,h# …….stupnice C#dur (má 7 křížků – fis, cis, gis, dis, ais, eis, his )
atd.
Stupnice s béčky
se tvoří zjednodušeně tak, opište stupnici od 4. tónu (kvarta) a přidejte
béčko IV. stupni. Takto pokračujte dále. Tomuto se říká, že stupnice s křížky postupují v kvartovém
kruhu. ( pro snížení tńu o půltón (béčka), je použito znaménko „-„.
Příklad postupu stupnic s béčky v kvartovém kruhu (béčka jsou značena jako -)
c,d,e,f, g,a,h …….stupnice Cdur ( nemá nic )
f,g,a,h-,c,d,e…….stupnice fdur ( má jedno béčko hes )
h-,c,d,e-,f,g,a …….stupnice Hes dur (má dvě béčka hes,es )
e-,f,g,a-,h-,c,d, …….stupnice Es dur (má tři béčka hes, es, as )
atd.
z výše uvedených příkladů můžeme odvodit :
1/ všechny durové stupnice
2/ pořadí křížků (fis,cis,gis,dis,ais,eis,his)
3/ pořadí béček (hes,es,as,des,ges,ces,fes)
pomůcka: názvy k křížků jsou jako béčka odzadu a je dobré si obojí pořadí pamatovat.
Mollové stupnice
Tato stupnice se v základu dělí na přirozenou (aiolskou) a harmonickou.
Mollová stupnice přirozená (aiolská)
Charakteristickým tónem mollových stupnic je snížený III. stupeň (tercie).
Každá durová stupnice má svoji souběžnou mollovou stupnici, která obsahuje
stejné tóny (např. Cdur má stejné tóny jako Amoll).Tyto mollové
stupnice se nazývají přirozené (aiolské).
Jinak : mollovou přirozenou stupnici (souběžnou) vytvoříme z durové stupnice
opsáním jejích tónů od jejího VI. stupně. (pozn.: vzpomínáte na mody výše?). Tím s nám
intervaly posunou a tercie bude snížená (malá tercie)
Příklad:
Ze stupnice Cdur (c,d,e,f,g,a,h) vytvoříme novou mollovou opsáním původní stupnice od VI. stupně (a,h,c,d,e,f,g).
Tato nová stupnice se jmenuje podle prvního tónu a s přídavkem moll – zde tedy stupnice Amoll.
Tato stupnice nemá citlivý tón.
Amoll přirozená = a,h,c,d,e,f,g
Mollová stupnice harmonická
Protože přirozená (aiolská) stupnice neobsahuje citlivý tón, vznikla z potřeby sekundového
vedení hlasu k základnímu tónu tato harmonická stupnice, která má oproti mollové přirozené
zvýšený VII. stupeň.
Amoll harm. = a,h,c,d,e,f,g#.
Cikánská stupnice
Tato stupnice má durovou i mollovou variantu. Charakteristické jsou skoky
o délce 1,5 tónu.
Durová cikánská stupnice
Má oproti klasické durové stupnici snížený II. a VI. stupeň („-“ označuje béčko) .
Intervaly : 1,2-,3,4,5,6-,7, ( Cdur cik. c,d-,e,f,g,a-,h )
Mollová cikánská stupnice
Vznikne z harmonické stupnice moll zvýšením jejího IV. stupně („-“ označuje béčko, „+“ je křížek)
Intervaly : 1,2,3-,4+,5,6-,7, ( Cmoll cik. c,d,e-,f+,g,a-,h )
Pentatonická stupnice
Tato stupnic pochází z Číny a její zvláštností je, že nemá půltónové vzdálenosti
mezi stupni a obsahuje pouze 5 tónů. Z toho vyplývá,
že vzhledem k jejímu intervalovému uspořádání je solidně použitelná zejména při improvizaci.
Cpent. je tvořena z 1,2,3,5,6 stupňě durové stupnice, např. v Cdur : c,d,e,g,a
– má durovou tercii a nachází se současně ve třech tóninách (na 1.stupni v Cdur,
na V. stupni v Fdur a na IV. stupni v Gdur) .
Z hlediska praktického použití by vás ještě mohl zajímat její modus na V. stupni,
který má mollovou tercii, nemá citlivý tón a bývá hojně užíván v blues, rocku i country:
Cpent. blues je tvořena : 1,3-,4,5,7- stupňě durové stupnice, např. v Cdur : c,e-,f,g, h-
Celotónová stupnice
Tato stupnice postupuje po celých tónech : c,d,e,f+,g+,a+