Akordy

V této kapitole uvedu základní teorii akordů a v závěru najdete přehled všech používaných tvarů akordů.

Jak jsem již výše uvedl, akordem je souzvuk alespoň 3 různých tónů. Souzvuk c1-e1-c2 tedy není akordem, protože obsahuje pouze dva různé tóny.
Všechny následující tvary akordů budou vztaženy k základní stupnici Cdur. U akordu bude vždy uvedeno intervalové uspořádání a pomocí zvýšených a snížených tónů (křížky zde = „+“ a béčka zde v textu = „-“ ) poznáte rozdíl od základní stupnice.

K rychlému pochopení akordů vám stačí znát stupnici Cdur a vědět že obsahuje půltóny mezi 3-4 a 7-8 stupněm. Každý tvar akordu, který si odvodíte , nebo opíšete z následujícího textu, můžete následně najít např. na hmatníku kytary pomocí mapy hmatníku ( viz. kapitola Mapa hmatníku). Do jiné tóniny lze tyto akordy převést pomocí Transpozice ( v závěru této kapitoly), nebo postačí vypsat si na papír durovou stupnici dané tóniny a podle intervalů uvedených u akordu vybrat + upravit příslušné tóny.

Stupnice C dur:

c d e  f g a h c1 d1  e1  f1    …jednotlivé tóny stupnice
1 2 3 4 5 6 7  8   9  10 11     …jednotlivé stupně stupnice

příklady:
3- …..znamená snížený třetí stupeň ( v Cdur jde o tón „e“, snížený o jeden půltón (es)
5+ …..znamená zvýšený pátý stupeň ( v Cdur jde o tón „g“, zvýšený o jeden půltón (gis )
zápis : 1,3-,5 znamená akord obsahující uvedené tóny z libovolné stupnice. V Cdur by to byly tóny c,e-,g ( jde o akord Cmi a původní tón „e“ je snížen o půlón na „e-„).

Z čeho se skládají akordy

Klasické akordy jsou složeny z jednotlivých tercií, které se na sebe postupně vrší a jmenují se podle intervalu, který svírají krajní tóny :

c d e f g a h c1 d1 e1 f1 …atd.

Kvintakord  c – e – g ….. (tóny c – g tvoří kvintu)
Septakord   c – e – g – h ….. (tóny c – h tvoří septimu)
Nónakord    c – e – g – h – d1….. (tóny c – d1 tvoří nónu)

Tvary akordů

Následující tvary akordů jsou uvedeny v Cdur, ale např. pro získání tónů akordu Gmaj7 postačí napsat si stupnici Gdur a pomocí níže uvedeného tvaru akordů maj7 vypsat dané stupně.

Durové akordy

C         …. 1,3,5 ( c,e,g -vypsat z libovol. durové stupnice 1,3 a 5 stupeň )
C7       …. 1,3,5,7- (c,e,g,h-)
Cmaj7 …. 1,3,5,7 (c,e,g,h)
Csus4  …. 1,4,5 (c,f,g)
C6       …. 1,3,5,6 (c,e,g,a)
C7/sus4…. 1,4,5,7- (c,f,g,h-)
C9       …. 1,3,5,7-,9 (c,e,g,h-,d někdy se nahrazuje Cadd9)
Cadd9  …. 1,3,5,9 (c,e,g,d)
C9-      …. 1,3,5,7-,9- (c,e,g,h-,d-)
C11     …. 1,3,5,7-,9,11 (c,e,g,h-,d,f někdy se nahrazuje Cadd11)
Cadd11  …. 1,3,5,11 (c,e,g,f )

Mollové akordy jsou stejné jako durové, až na sníženou tercii.

Cmi         …. 1,3-,5 (c,e-,g)
Cmi7       …. 1,3-,5,7- (c,e-,g,h-)
Cmi/maj7…. 1,3-,5,7 (c,e-,g,h)
Cmi6       …. 1,3-,5,6 (c,e-,g,a)
Cmi7/5+  …. 1,3-,5+,7- (c,e-,g+,h-)
Cmi9/maj7…. 1,3-,5,7,9 (c,e-,g,h,d )
Cmi9        …. 1,3-,5,7-,9 (c,e-,g,h-,d někdy se nahrazuje Cadd9)
Cmi/add9  …. 1,3-,5,9 (c,e-,g,d)

Dále myslím není třeba myslím pokračovat, z výše uvedeného soupisu si lze jednoduše odvodit systém návaznosti tvaru akordu na jeho názvu.
Jedině si dejte pozor na septimu, která se standardně bere jako malá (v Cdur je to h-) a v případě že chcete septimu velkou, je třeba k názvu akordu přidat : maj7 .

Pozn.:

Pokud budete potřebovat některý akord zvýšený (např.C#), najděte si původní akord C , vypište si všechny tóny a následně všem přidejte # (křížek). Pokud akord obsahuje béčka ( zde v textu jako „-“ ) , křížek s béčkem se vzájemně vyruší.Pozn.:

U některých akordů vyšších hodností, jako např. C13, se některé tóny pro zjednodušení vynechávají. Většinou zachováte základní kvintakord a přidáte 13. Pak by se ale správně tento akord jmenoval Cadd13 (add= přidat).Pozn.:

Někdy se můžete setkat se zjednodušeným zápisem s vyznačením přidaného basu v akordu např. Ami/G. V tomto případě by to byl hmat akordu Ami s přidaným basem G (na kytaře zahráno malíčkem).

Transpozice akordů

transpozice akordů probíhá podle kvartového a kvintového kruhu. Než abych vám to zde znovu vysvětloval, uvedu vám níže pomůcku, podle které si bez problémů přetransponujete jakoukoliv píseň do libovolné tóniny.

Pomocná řada:
…,H–,F-,C-,G-,D-,A-,E-,H-,F,C,G,D,A,E,H,F#,C#,G#,D#,A#,E#,H#,F##,F##,…atd.

Př.:
Máte píseň v tónině Cdur s pořadím akordů : C, F ,C ,Ami , Dmi7 ,Esus4 ,G# a chcete ji transponovat do tóniny Gdur ( chcete ji hrát od G místo od C) a nevíte jaké akordy tam budou. 1/ ve výše uvedené řadě najdete původní tóninu písně, což je „C“
2/ zjistěte o kolik je od něj vzdálena vaše nová tónina „G“ ( zde o jedno místo vpravo) 3/ o stejnou vzdálenost budou vždy vzdáleny všechny nové akordy od původních v této pomocné řadě. (v tomto případě bude nový akord vždy o 1 místo vpravo od starého). Věnujte se pouze hlavnímu názvu akordu a jeho hodnost (přípony – mi, maj7, sus4, atd. ) zůstává stejná a do nového akordu se jen opisuje. 4/ Nové akordy v tónině Gdur tedy jsou : G, C, G, Emi, Ami7, Hsus4,D#.

Pozn:

Občas vám mohou vyjít enharmonicky zaměnitelné akordy, např. H#=C, C##=D, G#=Ab. Je to logické, mezi C a D je vzdálenost jednoho tónu a když tón C zvýšíme o dva půltóny, bude znít stejně jako tón D. Tomu se říká enharmonická záměna – tóny zní stejně, jde o tentýž tón (nebo akord), ale může mít více názvů.